Thursday, September 6, 2018

Siput Sedut Masak Kicap Cili Kering

Teks : Nazron Shah Ahmad

Pengkalan Balak Siputnya Masin....


Salam dan Salam sejahtera....Saje bagi gempak cite... Saje nak bagi kenangan pasal 2 minggu lepas kami sekeluarga sempat bermalam di Pengkalan Balak, Melaka dan nak dijadikan cerita, terjumpa siput sedut kat sana. (isteri panggil siput panjat). oklah nak masak dan makan benda nie kena tahu cara buat dan olahnya. Pertama basuh bersih-bersih dan kalau nak senang rendah dan gunakan berus sabut untuk cuci siput nie secara berjemaah. lepas dan bersih budak buas selalunya rendam dengan 2-3 biji cili yang diketuk.

    Pasal apa? oklah bila benda nie terasa panas dan pedas dengan air bercampur cili dia akan memuntahkan isi kotoran dalam cengkerangnya. selalunya rendam dalam  1 jam pun dah ok. lepas tu potong hujungnya barulah boleh dimasak. kalau tak memang menangislah nak menyedutnya.

Cerita tentang tips nak proses siput sedut nie, olah nie nak bagi cara yang selalunya budak buas suka masak dan makan.

Bahan-bahannya.

1/2 kg siput sedut yg siap diproses.
2 batang serai dititik
1 biji bawang besar di potong empat
2 susu minyak masak
3 sudu besar kicap (manis/masin)
2 sudu besar sos tiram
5 tangkai cili kering
2 inci halia dipotong jejari dan nipis
2 susu sos tomato/cili
gula dan garam secukup rasa.....



Cara membuatnya;

1. Panaskan kuali dan masukkan minyak, kemudian masukkan bawang putih, halia, bawang besar dan serai. biar bangkit sedikit baunya dan terus masukkan kicap, sos tiram, sos tomato/cili, dan cili kering.

2. Kemudian masukkan siput sedut dan gula bersama garam secukup rasa. biarkan seketika sehingga kuahnya sedikit pekat dan sedia untuk dihidangkan....




Operasi menyedut dah bermula lah nie.
 
 

sekian dan selamat menyedut.

Redha Allah swt Kita Cha'ri


















3 comments: